Shivashiva betekenis van yogaover ananda
centrum voor yoga, meditatie en mindfulness in hilversum
 
 
lessen
Elk mens is anders, elk mens is uniek. Door verschillende soorten yoga, meditatie en mindfulness lessen aan te bieden, komen we tegemoet aan deze verscheidenheid. Uiteindelijk leiden alle wegen naar één en hetzelfde. Alleen de vormen verschillen, het doel is bij allen gelijk.

"Yoga is de kunst van het vreugdevol leven."
Swami Rama

Kijk hieronder voor een overzicht van de verschillende soorten yoga, meditatie en mindfulness lessen.
zomeryoga ashtanga vinyasa yoga dru yoga
hatha yoga ashtanga basics chakra yoga
yoga en meditatie ashtanga mysore himalaya yoga
mindfulness yoga soepele rug yoga privéles
vinyasa flow yoga yin yang yoga yoga nidra
yin yoga restorative yang yoga  

zomeryoga

Kom deze zomer kennis maken met yoga bij ananda. Voor of na je vakantie, in plaats van een vakantie, of als kennismaking. Je bent van harte welkom! We zijn de hele zomer open en je kunt per week deelnemen. Belangstelling? Kijk hier voor meer info over zomeryoga.


hatha yoga
Hatha yoga is de klassieke, traditionele yoga. Bij hatha yoga gaat het om evenwicht. Balans tussen doen en laten, werk en rust, inspanning en ontspanning. Lees hier meer over hatha yoga.

yoga en meditatie
Deze les, waarbij we zowel werken met yoga als met meditatie, is gericht op verstilling van lichaam en geest. Yoga en meditatie zijn niet los van elkaar te zien. Yoga is meditatie in beweging en meditatie is een verstilde vorm van yoga. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Lees hier meer over yoga en meditatie.

"Wat je ten diepste bent is datgene wat permanent is;
het stille bewustzijn waarin gedachten
en gevoelens opkomen en weer verdwijnen."
Erik van Zuydam

mindfulness yoga
Mindfulness yoga is een combinatie van hatha yoga en mindfulness. De yogahoudingen worden op meditatieve, langzame wijze verricht, met de aandacht in het hier en nu. Je leert van moment tot moment te ervaren wat er gebeurt met het lichaam, de adem, gedachten en gevoelens. Lees hier meer over mindfulness yoga.

vinyasa flow yoga
Vinyasa flow yoga is een actieve yogavorm waarbij de lichaamshoudingen (asana's) met elkaar verbonden worden in een aantal vloeiende bewegingen.
Je beweegt van de ene asana in de andere in een 'flow', waarbij je leert de adem aan de beweging te verbinden (vinyasa). Lees hier meer over vinyasa flow en vinyasa slow flow yoga.

yin yoga
Yin yoga is een rustige, meditatieve yogavorm waarbij je gedurende lange tijd in één houding blijft. Het verenigt inzichten uit de Chinese geneeskunst, yoga en mindfulness. Yin yoga leidt tot een verbeterde doorstroming van energie en levenskracht, stimuleert de organen, brengt balans en kalmeert de geest. Lees hier meer over yin yoga.

"Innerlijke stilte, inzicht en wijsheid
kunnen alleen groeien wanneer we kunnen
rusten in vervuld zijn in dit moment."
Jon Kabat-Zinn

ashtanga vinyasa yoga
Ashtanga vinyasa yoga is een traditionele yogavorm ontwikkeld in India door Sri Pattabhi Jois. Het is een intensieve yogavorm. Bij het uitvoeren van een vaste serie lichaamshoudingen (asana's) wordt de beweging gekoppeld aan de adem waardoor een vloeiende beweging ontstaat (vinyasa). Lees hier meer over ashtanga vinyasa yoga.

ashtanga basics
De asthanga basics les, is een asthanga vinyasa yoga les in een lager tempo.
De les is niet alleen bedoeld voor beginners, maar ook voor gevorderde leerlingen
die de houdingen in een rustiger tempo willen beoefenen. Lees hier meer over ashtanga basics.

ashtanga mysore
In een ashtanga mysore les doet iedereen zijn eigen beoefening en loopt de leraar rond om leerlingen individueel te begeleiden. Je krijgt persoonlijk aanwijzingen van de leraar, zodat je de serie langzaam maar zeker, houding voor houding aanleert. Lees hier meer over ashtanga mysore.

"When you do things from your soul,
you feel a river moving in you, a joy"
Rumi

soepele rug yoga
Een yogales voor mensen met én zonder rugklachten. Deze les is zowel ontspannend en meditatief van aard als actief en stimulerend. We maken gebruik van een aantal hulpmiddelen uit de critical alignment yoga, zoals rubberen strips en opgerolde vilten matjes, waarmee ontspanning en ruimte wordt gecreëerd in de rugspieren. Deze ruimte wordt daarna benut in diverse yoga houdingen.

yin yang yoga
In de yin yang lessen wordt yin yoga gecombineerd met yang yoga. De combinatie van beiden brengt balans tussen de verstillende energie van yin en de opwekkende energie van yang. Yang yoga houdingen zijn beweeglijke en soms krachtige houdingen waardoor warmte ontwikkeld wordt. Yin yoga houdingen zijn gericht op de diepere weefsels (de gewrichten, aanhechtingen en het bindweefsel) en worden doorgaans lang aangehouden. Een dynamische en verstillende yogales die zowel intensief als meditatief is. Lees hier meer over yin yang yoga.

restorative yang yoga
Een les waarbij herstellende restorative yoga wordt gecombineerd met actieve yang yoga. Restorative yoga is een hele zachte yogavorm die gericht is op het ontspannen, herstellen en tot rust komen van het hele lichaam. Er wordt gewerkt met props zoals bolsters, kussens en dekens om het lichaam goed te ondersteunen in - vaak liggende - houdingen. Yang houdingen zijn beweeglijke en soms krachtige houdingen waardoor warmte ontwikkeld wordt. De combinatie van restorative en yang brengt balans in lichaam en geest.

"Yoga is het proces van het stoppen van de onrust in de geest."
Patanjali

dru yoga
Dru yoga wordt wel gezien als de yoga van het hart en kenmerkt zich door zachte, vloeiende bewegingen en oefenreeksen. Daarnaast maken adembeheersing, asana's (lichaamshoudingen), diepe ontspanning en concentratie deel uit dru yoga. Lees hier meer over dru yoga.

chakra yoga
In de chakra yogalessen werken we met houdingen en bewegingen uit de hatha yoga, die doorwerken op de chakra's. Elke maand staan een of meerdere van de belangrijktste zes chakra's centraal. We stimuleren en balanceren deze chakra's door middel van diverse yogahoudingen en bewegingen, adem, ontspanning en meditatie. Lees hier meer over chakra yoga.

himalaya yoga
Deze op hatha yoga gebaseerde les, kenmerkt zich doordat er veel aandacht is voor de adem. Je leert oefeningen om de adem vrij en vloeiend te laten stromen hetgeen doorwerkt op je algehele gezondheid en welbevinden. De les wordt in het Engels gegeven. Lees hier meer over himalaya yoga.

privéles
Wil je graag onder individuele begeleiding yoga, meditatie en/of mindfulness vaardigheden leren? Dat kan! We bieden je graag een programma aan op maat op basis van jouw wensen. In de privélessen is er alle aandacht voor jouw specifieke situatie en ontwikkel je samen met de docent een individueel oefenprogramma of leer je vaardigheden aan om meer rust en gezondheid in je leven te brengen. Lees hier meer over privéles.

yoga nidra
Een speciale les waarin diepe ontspanning centraal staat. Yoga nidra is een meditatie- en ontspanningstechniek waarbij lichaam en geest volledig tot rust komen. Je hoeft alleen maar te luisteren naar de instructie. Een bijzondere ervaring, toegankelijk voor alle leerlingen. De les wordt 1 x per maand gegeven en begint met een korte zitmeditatie en na een aantal lichte yogahoudingen volgt de yoga nidra in de liggende savasana positie. Graag je eigen deken mee nemen.

"No matter what you believe or disbelieve spiritually
it doesn't matter. Yoga works regardless of your
belief system. Try it and see for yourself."
Max Strom

gratis proefles
Heb je belangstelling? Kom vrijblijvend langs voor een gratis proefles.
 
 
"When all hostility, fear and insecurity are erased from your mind. The state that remains is pure joy, ananda."
Eknath Easwaran