Shivashiva betekenis van yogaover ananda
centrum voor yoga, meditatie en mindfulness in hilversum
 
 
mindfulness
Mindfulness, ook wel aandachtstraining genoemd, leert je om zonder oordeel in het moment aanwezig te zijn in aandacht voor wat er nu is. Door dit bewust richten van de aandacht, maken stress en spanning plaats voor een ontspannen gewaarzijn.

Als je je kunt richten op dit moment, zul je ervaren dat piekergedachten, angst, stress en pijn minder vat op je krijgen. Stress ontstaat vaak in het denken en niet in de directe ervaring van dit moment. Het beoefenen van leven in aandacht leidt tot een ontspannen, gelukkige levenshouding. Angst en depressie maken plaats voor vrede en innerlijke rust. Lichamelijke pijn neemt af, de adem wordt rustig en je krijgt een groter zelfbewustzijn. Mindfulness leidt tot compassie met jezelf en je medemens.

"Mindfulness betekent: opmerkzaamheid, oplettendheid,
aandachtgerichtheid, gewaar zijn van wat er gebeurt.
Een zachtmoedige houding aannemen ten opzicht van
wat er zich in het moment aandient, zonder oordeel."
Dirk Vieren
 
mindfulness en niet streven
Mindfulness laat je onthaasten en omschakelen van de 'doe-modus' naar de 'zijns'-modus. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de adem. Door de aandacht te richten op de adem, die vanzelf komt en gaat, kun je in het moment zijn. De adem is het anker in het hier en nu. Mindfulness leert je bewust te worden van de automatische piloot. Je wordt je bewust van je oordelen en gewoontes. Je vergelijkt en oordeelt niet en laat het moment zoals het is, in haar volledigheid, zonder het te kleuren. Mindfulness gaat over niet streven. Niet-streven betekent de dingen laten zijn zoals ze zijn, zonder in te grijpen. Dan kan alles zich op zijn eigen wijze ontvouwen. Zoals een rups zijn eigen tijd nodig heeft om een vlinder te worden.

"Mindfulness vraagt een niet-oordelende,
niet-vasthoudende, niet-afwijzende
oriëntatie op het moment zelf.
Een oriëntatie die ruimte schept voor kalmte,
innerlijke helderheid en begrip."
Jon Kabat-Zinn
oorsprong mindfulness
De oorsprong van mindfulness ligt in het boeddhisme, waar het al duizenden jaren met succes wordt beoefend. In het westen is mindfulness onder meer populair geworden door het werk van de Amerikaanse moleculair bioloog en hoogleraar Jon Kabat-Zinn. Hij deed onderzoek naar de interactie tussen lichaam en geest en ontwikkelde op basis hiervan een aandachtstraining voor mensen met chronische pijn en stress gerelateerde klachten. Hiermee heeft hij de basis gelegd voor het gebruik van mindfulness door artsen en psychotherapeuten in de VS en Europa. Ook de boeddhistische monnik en spiritueel leraar Thich Nhat Hanh heeft veel gedaan voor de bekendheid en populariteit van mindfulness. Uit wetenschappelijk onderzoek van het Radboud universitair medisch centrum is gebleken dat een MBCT training het risico op terugval bij mensen met terugkerende depressies met 50% vermindert. Inmiddels is gebleken dat de training ook succesvol kan zijn bij actuele depressie en bij andere psychische klachten of belasting.

Belangstelling? Kijk hier voor de mindfulness training MBCT/MBSR en hier voor de lessen mindfulness yoga. En zie hier reacties van eerdere deelnemers.
 
"When all hostility, fear and insecurity are erased from your mind. The state that remains is pure joy, ananda."
Eknath Easwaran